ANNONS

En gång i tiden var General Motors inte bara det bilmärke som sålde bäst i Sverige. GM hade också en svensk fabrik och utvecklade revolutionerade produktionsmetoder. En historia som fallit i glömska.

Om du tar en promenad över Skansbron, den minsta av de tre broar som förbinder Södermalm med Söderort vid Skanstull, ser du Hammarby Sjöstad breda ut sig nedanför. Där låg fram till 1970-talets slut General Motors, GM, svenska bilfabrik. Då monterades Vauxhall i fabriken, en svårsåld brittisk bil med kvalitetsproblem. Återförsäljarna ville hellre sälja Opel, men i USA hade ledningen bestämt att det var just Vauxhall svenskarna skulle köpa. Det var ett dystert men talande slut för en fabrik som 50 år tidigare var pärlan inom svensk industri.

Fabriken invigdes **1928 med drygt 1 000 anställda.

Under 1930-talet var GM störst i Sverige med sina märken Cadillac, LaSalle, Pontiac, Buick, Opel, Chevrolet, G.M.C och Oldsmobile. Bildelarna anlände med fartyg från USA som angjorde vid fabrikens egen lastkaj. Inredning, klädsel och däck kom från svenska underleverantörer.

Bilarna byggdes från grunden längs löpnade band, där allt började med att chassina svetsades samman.

Men det var inte bara produktionsmetoderna som var nya, GM banade också väg för hur bilar skulle säljas. Återförsäljarna fick stränga order om exakt hur deras reservdelslager skulle se ut och hur bilarna skulle belysas i försäljningslokalen.

I sin marknadsföring delade GM in sina märken i olika segment, där Cadillac var finast och skulle stå ”fullständigt ovan all konkurrens” och vara ”ägd av personer med internationellt rykte.” 1929 bad General Motors pressen att komma till premiärvisningen av Chevrolets nya sexcylindriga modell vid en bilhall på Kungsgatan. Alla samlades utanför det stora skyltfönstret, men ombads hålla lite avstånd. Plötsligt kördes Chevroleten rakt igenom skyltfönstret. Det skulle symbolisera hur bilen slog igenom. Där fick den sedan stå resten av veckan, halvvägs ute ur butiken.

ANNONS