Historisk sprängning i Hammarby Sjöstad


Med en sista kraftfull detonation under Sickla park i Hammarby Sjöstad har tunnelarbetet för utbyggnaden av Blå linjen nått en historisk milstolpe. Nu är tunnlarna helt genomslagna, vilket banar väg för nästa fas i projektet – att omvandla de råa bergtunnlarna till en fungerande tunnelbana som ska knyta samman Stockholms södra och östra delar med Barkarby i nordväst.

Tunnelbana illustration

Den 28 januari skedde den sista sprängningen för den omfattande utbyggnaden av Blå linjen i Stockholms tunnelbanesystem. Platsen för den historiska detonationen var tunneln under Sickla park vid Hammarby Sjöstad, där ett sista stycke berg föll och tunneln förbinds hela vägen från Nacka i öster och Sockenplan i söder till Barkarby i nordväst.

Sprängning under Sickla Park i Hammarby Sjöstad – Region Stockholm

– Det här är en milstolpe i byggandet av nya tunnelbanan. Nu går arbetet in i nästa fas på hela sträckan, när de tomma tunnlarna ska bli tunnelbana. Boende i närheten har fått stå ut med en del oväsen under sprängningarna, men nu blir det förhoppningsvis lugnare, säger trafikregionrådet Anton Fendert.

Projektet med att förlänga Blå linjen inleddes 2019 och utgör en av de största kollektivtrafiksatsningarna i modern tid i Stockholm. Enligt den nuvarande tidsplanen kommer den första delen av utbyggnaden, sträckan till Barkarby, att öppna för trafik 2027. Resenärer till Nacka, Södermalm och Söderort får dock vänta några år längre – först 2030 beräknas de nya stationerna vara i drift.

Tunnelbana illustration

Med en allt mer växande befolkning och ett ökat behov av hållbara transportalternativ ses tunnelbaneutbyggnaden som avgörande för regionens framtid. Trafikregionrådet Anton Fendert betonar vikten av projektet:

– Det är roligt att trafikstart så sakteligen närmar sig. Om några år kommer det bli ännu smidigare att resa kollektivt i vårt län, säger han.

För boende i Hammarby Sjöstad, Nacka och Söderort betyder detta ett stort lyft i kollektivtrafiken, med kortare restider och färre byten på vägen till stadens centrala delar och vidare mot nordvästra Stockholm. Med tunnlarna på plats går nu arbetet vidare med att installera spår, el och signalsystem, vilket för tunnelbanan ett steg närmare framtidens resenärer.

Text: Charlotte Lindmark – Sjöstadsbladet


Andra läste också