ANNONS

Digitaliseringen är närvarande i hela samhället. Det handlar om allt från hur vi söker vård till hur vi hanterar fastigheterna vi bor och verkar i till hur vi väljer att konsumera underhållning. Den sistnämnda aspekten har utan tvekan skakats om de senaste åren. Det märks inte minst när man ser till aktiebörsen där FANG – Facebook, Amazon, Netflix och Google – har varit framstående. Av dessa är tre företag på ett eller annat sätt underhållningsbolag som drivit förändringen i vårt sätt att konsumera underhållning.

Konsumera underhållning i form av spel på nätet

Ett av de tydligaste sätten som vårt konsumtionsmönster har förändrats till följd av den ökade digitaliseringen hittar vi i spel. Det handlar såväl om sällskapsspel, som nu finns i digitala format, som casino och hasardspel.

I Sverige spelar varje person för lite drygt 3 150 kronor varje år. Det är en ansenlig summa men det är långt ifrån mest i världen. Mest spelas det nämligen i Australien där varje konsument spelar för drygt 9 900 kronor årligen.

De svenska casinooperatörerna har, via licenssystemet som infördes 2019, börjat betala skatt och byggt upp ett robust konsumentskydd. Som konsument är det dock inte helt enkelt att veta vilka spelbolag som är bäst.

Tidigare var det enklare, man gick ner till den lokala spelbutiken. Där fanns ett alternativ för hästar och ett för annan sport och det var här man placerade sina bet. Men tekniken har skapat konkurrens och vi måste nu jämföra spelbolagen innan vi hittar den rätta aktören.

Tekniken medför flexibilitet i spelunderhållningen

Vi kan nu välja var vi vill spela. Borta är dagarna då vi var tvungna att gå ner till spelombudet. Tekniken har medfört att vi kan spela var vi vill. Oavsett om du är på stranden, på bussen, i hemmet eller har rast på jobbet så kan du med en mobiltelefon och en internetuppkoppling hitta spännande spel. Det samma gäller för TV- och datorspel som tidigare var bundna till hemmet. Men med hjälp av mobiler kan vi nu låta oss njuta av roliga och utmanande spel var vi än befinner oss.

Strömmad media underlättar underhållningen

Ett annat område där digitaliseringen har haft en stark inverkan på hur vi konsumerar underhållning är media. Vi kan i dag med enkelhet se på våra favoritserier, titta på sport eller strömma ljudfiler med musik, ljudböcker och podcasts var vi än är året runt. Det har skapat nya möjligheter för företag att nå konsumenterna och skala upp.

Ett tydligt exempel är så klart Netflix som med sin digitala plattform kan nå hela världen med goda marginaler. De har skapat huvudbry för många videouthyrningskedjor som har fått se över sina verksamheter och flytta fokus till exempelvis godisförsäljning. Även de klassiska biograferna har fått uppleva den nya verkligheten som strömningstjänsterna innebär.

Skapar unikt innehåll

Det är inte bara konsumenternas beteende som har förändrats till följd av att vi nu använder digitalisering och strömning för underhållning. Även mediehusen påverkas.

För att förbättra sitt utbud och sticka ut i den hårda konkurrensen har de börjat skapa eget innehåll. Likväl Cmore som Viaplay har hakat på trenden som Netflix redan har arbetat med länge. Ofta lägger de sitt fokus på att skapa lokalt innehåll som ska attrahera publik och nya prenumeranter. Exempelvis har Viaplay skapat långfilm Orca samt TV-serien Älska mig. Cmore har satsat på att förnya den klassiska Beck-serien samt använt Jens Lapidus böcker för att skapa Top Dog.

Fler lyssnar på ljudböcker

Böcker kan vara en väldigt avkopplande källa till underhållning. Men i en tid då många upplever att de är stressade och det råder tidsbrist kan det vara svårt att sätta sig ner med en bra bok. Tacksamt nog hjälper tekniska framsteg oss att fortsätta konsumera litteratur på olika sätt. Det märks inte minst i hur ljudböckernas popularitet tilltar.

Enligt SVD:s artikel Allt fler lyssnar på ljudböcker var det över en miljon svenskar som prenumererade på någon typ av ljudbokstjänst under det första kvartalet 2022. Det var en ökning med över 25 procent i förhållande till samma kvartal 2021. Något som har blivit tydligt för företagen som tillhandahåller strömning av ljudböcker är dock att det är svårt att bygga upp kundlojalitet.

Konsumenterna hoppar runt mellan olika aktörer och precis som casinospelare använder de välkomsterbjudanden och kampanjer för att hitta de bästa klippen.

Något som är värt att notera rörande det ökade intresset för att konsumera underhållning online i form av ljudböcker är att trenden är stark. Enligt Mediavision är den så kraftig att den inte enbart kan tillskrivas pandemin och den ökning som medietjänster i stort såg under den perioden.

ANNONS