Från kris till succé – från restaurang till e-handel


Coronpandemin har drabbat flera olika branscher, där restaurangbranschen varit en av de allra hårdast drabbade. När Pong Gruppen och deras närmre 30 restauranger möttes av effekterna av covid-19 såg de inte bara en stor minskning i restaurangbesökare, de såg också en stor möjlighet.

Pong Gruppen är mest känt för sina restauranger, i och runtom Stockholm och Uppsala, vid namn Pong. Sedan 2004 har de serverat asiatisk mat med hög kvalité och skördat framgångar – idag omsätter de över 320 miljoner kronor. För att förse alla restauranger med mat driver de redan sedan innan en B2B e-handel genom plattformen Vendre, butiken agerar grossist där restaurangerna själva kan beställa sitt eget sortiment till rätt priser. När besökarna i restaurangerna minskade, så kom Michael Zhan och hans kollegor på idéen om Pong Market.

LÄS OCKSÅ: PONG koncernen öppnar Asiatiskt livsmedelsbutik på nätet

 Vi kunde inte längre hålla samma tempo i restaurangerna, vilket ledde till en överkapacitet. Vi hade varor, bilar och personal vi ville ta tillvara på och bestämde oss för att ta vårt B2B-koncept ut till privatpersonerna. Genom att öppna en ny e-handel under namnet Pongmarket.se som riktar sig till privatpersoner kunde vi nu leverera våra matvaror direkt till kunderna, berättar Pong ABs VD Michael Zhan.

Pongmarket.se har gjort succé och växer med ca 10% varje vecka. Butiken har närmre 1500 registrerade kunder sedan starten för tre månader sedan och får stadigt återkommande kunder, med över 35% i återköpsgrad. Detta utan någon marknadsföring mer än inlägg om den nya e-handeln i sociala medier. Zhan berättar om hur lösningen fungerar:

 När vi lanserade tog det sån fart direkt, våra kunder berättade för deras vänner och så har det fortsatt. Vi säljer idag endast till Stockholm (med omnejd) samt i Uppsala. Idag levererar vi 40-50 matkassar per dag, vilket gör att vår överkapacitet är helt borta. Kunderna klickar enkelt i vilka produkter de vill ha och väljer antingen hemleverans eller om de önskar hämta sin kasse på en av våra restauranger som finns i närheten av dem. Genom att vi valde att använda Vendre för även denna e-handel, så har vi flera av de funktioner vi tidigare använt för företagsförsäljning även här i Pong Market. Tillexempel kan vi koppla den nya e-handeln till samma affärssystsem från Specter, något som också möjliggör flera lagerställen och att använda våra restauranger som utlämningsställen.

De problem som coronapandemin initialt såg ut att skapa för Pong Gruppen löste företaget genom att lansera pongmarket.se för konsumentförsäljning. Genom denna lösning kunde de inte bara övervinna den eventuella kris som kom av sviktande restaurangbesökare, de kunde till och med skapa en ny succé och sätter nu siktet på att omsätta 50 miljoner kronor innan 2022. Framtidsutsikterna är ljusa menar Zhan och berättar:

”Pongmarket.se är något vi kommer satsa mycket mer på. Marknaden har verkligen visat sig mogen så nu gäller det för oss att förbereda oss internt på att kunna växla upp detta organisatoriskt. Vi kommer strax möjliggöra leveranser till hela Sverige, men begränsar färsk- och frysvaror till Stockholm och Uppsala genom en postnummervalidator i Vendre. Det är en krävande marknad och så länge vår e-handel. leverans, service och framförallt våra varor kan fortsätta hålla samma höga standard så ser vi en stor potential för fortsatt tillväxt”

Från butik till e-handel, och från B2B till B2C gjorde Pong Gruppen coronapandemin till en möjlighet. Nu gör de Pongmarket.se till deras senaste satsning.


Andra läste också